BBC Finnish Section, 21.3.1992
Juonto: Ja nyt on vuorossa Euroskooppi. Nationalismi on
nostanut päätään kaikkialla
Euroopassa. Itä-Euroopan vallankumoukset vapauttivat kauan jäissä
olleita kansallismielisiä mielialoja. Mutta monin paikoin nationalismi
on myös nostattanut muukalaisvihaa ja johtanut verisiin yhteenottoihin.
Tapani Lausti tarkastelee nationalismin moni-ilmeistä olemusta.
Nauha: Hitler huutaa...väkijoukot vastaavat...
Hitlerin lietsoma aggressiivinen saksalainen nationalismi sai monet
sodan runteleman Euroopan kansalaiset pohtimaan kansallisvaltion olemuksessa
piileviä vaaroja. Sodan jälkeen Eurooppaan levisikin
kansainvälistä yhteistyötä korostavaa idealismia, joka on
näkynyt myös Euroopan yhteisön syntyyn johtaneessa prosessissa
siitä huolimatta, että voimakkaat taloudelliset
intressit johdattelivat tätä kehitystä.
Mutta tästä internationalismista huolimatta useimmat maanosamme kansalaiset
etsivät edelleen identiteettiään ennen
kaikkea oman kansakunnan historiasta ja kansallisista
yhteenkuuluvuudentunteista.
Onko kansalaisajattelun kansainvälistymistä
siis liioiteltu? Kysymykseen vastaa nationalismia useissa kirjoissa tutkinut
Lontoon talous-tieteellisen ja valtio-opillisen korkeakoulun professori Anthony
Smith.
TAPE: Smith: I think it was greatly exaggerated...
"Minusta tätä kansainvälistymistä on suuresti liioiteltu.
Nationalismia tarkkaan seuranneet tutkijat eivät
ole havainneet merkkejä nationalismin katoamisesta
tai kansallisvaltion heikentymisestä. On totta,
että nationalismi joutui huonoon maineeseen, koska
se liitettiin fasistien ja natsien radikaaleihin liikkeisiin.
Mutta nationalismi ei missään vaiheessa heikentynyt
edes kommunistiblokin maissa, Lännestä puhumattakaan.
Ja tänä päivänäkin on totuuden nimessä sanottava,
että huolimatta hallitusten välisestä
yhteistyöstä Euroopan yhteisössä
kansallisvaltion asemaa kansalaisiinsa nähden ei ole perustavanlaatuisella
tavalla asetettu kyseenalaiseksi sen enempää
kuin kansallisvaltion roolia maailmannäyttämöllä."
Nationalismin historiallisesta sitkeydestä on viime vuosina käyty
vilkasta keskustelua. Kansallisuusaate näyttää koskettavan ihmismielen
osia, joihin poliittiset ideologiat eivät yllä. Nationalismiin
näyttävät kytkeytyvän ihmisten syvät kiintymyksen tunteet,
mutta yhtä hyvin sitä voi leimata äärimmilleen menevä
vihanpito muukalaisia kohtaan.
Tämä rakkauden ja vihan hämmentävä sekoitus tekee nationalismista vaikeasti analysoitavan ilmiön sen näennäisestä yksinkertaisuudesta huolimatta. Nationalismiin kielteisesti suhtautuvat vapaudenhenkiset ajattelijat ovat etsineet selitystä nationalistisiin aggressioihin kansallisvaltioiden poliittisesta kehityksestä. Tässä prosessissa ihmisten luonnollinen sosiaalinen yhteenliittyminen, joka perustuu yhteiseen kieleen ja yhteisiin elinolosuhteisiin, muuntuu ulkoista vihollista etsiväksi poliittiseksi valtataisteluksi. Monet sosialistiset ajattelijat uskoivat, että hallitsevat luokat alkoivat viime vuosisadan jälkipuoliskolla käyttää kansallisuusaatetta poliittiseen aktiivisuuteen heräävien kansanjoukkojen hallitsemiseen. Kansallisvaltiota kohtaan tunnettu uskollisuus heikensi luokkapohjaista radikalismia.
Mutta miksi juuri nationalismi omaa tuon hämmentävän voiman kiihottaa ihmisen mielikuvitusta? Mielikuvituksen käsite onkin ollut keskeinen nationalismia koskevassa keskustelussa. Irlantilaisen tutkijan Benedict Andersonin vajaat kymmenen vuotta sitten ilmestynyt teos Imagined Communities kuvitellut yhteisöt on edelleen vilkkaan keskustelun kohteena.
Anderson sanoo kansakunnan elävän ennen kaikkea ihmisten mielikuvituksessa. Me kohdistamme voimakkaita yhteenkuuluvuudentunteita meille täysin tuntemattomiin ihmisiin. Me suomalaiset emme koskaan voi ystävystyä henkilökohtaisesti kaikkien suomalaisten kanssa, mutta siitä huolimatta he ovat läsnä yhteisössä, jonka kykenemme kuvittelemaan.
Anderson kiinnitti myös huomiota kansallisvaltioiden tietynasteiseen keinotekoisuuteen. Niihin liitetään runsaasti suoranaisesti keksittyjä ominaisuuksia. Selitystä kansallisuusaatteen voimalle Anderson etsii siitä tavasta, jolla nationalismi kykenee poliittisia ideologioita paremmin tarjoamaan lohtua ihmiselämän ajallisen rajallisuuden luomiin pelon ja voimattomuuden tunteisiin. Nationalismi astuikin tässä mielessä uskonnollisten yhteisöjen hajoamisen synnyttämään tyhjiöön. Nationalismin vahvistumiseen vaikutti Andersonin mukaan myös kielellinen kirjavuus. Kielimuurit olivat keskinäisen ymmärtämisen esteitä.
Lontoon taloustieteellisen ja valtio-opillisen korkeakoulun aikakauskirja Millenium julkaisi hiljattain erikoisnumeron nationalismista. Keskustelu pyöri paljolti Andersonin teorioiden ympärillä.
Kriittisimmin niihin suhtautui professori Anthony Smith.
Hänen mielestään nationalismin käsite on moniselitteisempi.
Kansallisten ominaisuuksien keinotekoisuutta ja niiden keksimistä
ei pidä hänen mielestään liioitella. Silloinkin,
kun vanhoja perinteitä elvytetään uudelleen, ne eivät ole
uskottavia, elleivät ne perustu ainakin enimmäkseen historialliseen
todellisuuteen. Nykyajan kansallisen mielikuvituksen on perustuttava modernia
aikaa edeltäviin etnisiin siteisiin muistoihin,
myytteihin, perinteisiin, rituaaleihin, symboleihin
jne. Smith korostaa myös nationalismin olemuksen vaihtelevuutta.
TAPE: Smith: "Of course in one sense in so far as...
"Nationalistisilla liikkeillä on paljon yhtäläisyyksiä.
Mutta toisaalta nationalismin saamat muodot ovat mitä
moninaisempia. Nationalismissa on jotakin kameleontin
omaista. Sen saamia muotoja on vaikea ennustaa. Jokainen
vuosikymmen, jokainen sukupolvi tuottaa uusia variaatioita
nationalismin teemaan."
Nationalismin uusi nousu Euroopassa ei professori Smithin mielestä
selity myöskään maanosamme tämänhetkisen kehityksen
synnyttämillä epävarmuuden tunteilla.
TAPE: Smith: "My own feeling in this matter...
"Oma vaikutelmani on, että nationalismi ja kansallisen identiteetin
etsiminen eivät alkuperältään liity Euroopan nykyiseen
kehitykseen tai sen aiheuttamaan epävakauteen tai levottomuuteen.
Nationalismi, kansalliset identiteetit ja kansallinen
kulttuuri periytyvät aiemmilta sukupolvilta, jopa menneiltä
vuosisadoilta. Ne ovat sovitettavissa mielekkäällä tavalla
uusien sukupolvien elinolosuhteisiin. Kyse ei siis ole mistään
väliaikaisesta mielialasta tai väliaikaisesta levottomuuden
tunteesta sen enempää Itä- kuin Länsi-Euroopassa, joskin
tällaiset siirtymäkaudet voivat vaikuttaa nationalismin ilmenemismuotoihin."
Sekä Länsi- että Itä-Euroopassa nationalismi on viime aikoina
saanut hysteerisiä ilmenemismuotoja. Syyt vaikuttavat
ennen kaikkea taloudellisilta. Talouden taantuman aiheuttama
kilpailu työpaikoista on saanut monet länsieurooppalaiset
kohdistamaan vihanpurkauksia vierastyöläisiin
ja siirtolaisiin. Itä-Euroopassa vanhat kansalliset
ennakkoluulot sävyttävät kansojen keskinäisiä suhteita.
Voiko tällainen negatiivinen nationalismi antaa Itä-Euroopassa tilaa
myönteisemmille keskinäistä riippuvuutta korostaville
tunteille. Professori Anthony Smith.
TAPE: Smith: "There is that possibility of a more fruitful...
"Hedelmällisempien ja rauhanomaisempien suhteiden kehittyminen on
mahdollista. Mutta se vienee aikaa Itä-Euroopassa ja erityisesti
entisen Neuvostoliiton alueilla meneillään olevan taloudellisen
siirtymäkauden vuoksi. Niin kauan kun taloudellinen tilanne
on epävakaa ja epävarma, esiintyy jännitystiloja, jotka saattavat
saada nationalistisen muodon."
TAPE: Smith: "But there is a further problem...
"Mutta on myös toinen ongelma. Lännessä kansat asuvat selvästi
rajatuilla alueilla. Itä-Euroopassa ja entisen
Neuvostoliiton imperiumin alueella kansojen asuinalueet
eivät ole näin selvästi rajattuja ja
monet etniset ryhmät asuvat keskellä toisia kansallisuuksia.
Hyvä esimerkki ovat tataarit Venäjällä tai vaikkapa
Transsylvanian tilanne. Niin kauan kun nämä alueelliset ja etniset
ongelmat ovat ratkaisematta, väkivaltaisuudet voivat levitä
laajemmallekin alueilta, joita useat etniset ryhmät pitävät
ominaan."
Kommunistisen vallan aikana itäeurooppalaiset joutuivat tukahduttamaan
kansallista kulttuuriaan. Nyt kansalaisilla on taas
vapaus ilmaista kollektiivista identiteettiään kansakunnan ja
perinteellisen kulttuurin avulla. Monet tarkkailijat ovat kiinnittäneet
huomiota itäeurooppalaisen nationalismin muukalaisvihamielisyyteen.
BBC:n Keski-Euroopan kirjeenvaihtaja Misha Glenny on pohtinut
tätä ilmiötä Itä-Eurooppa -kirjassaan The
Rebirth of History historian uudelleensyntyminen. Glenny
muistuttaa, että Varsovan liiton jäsenmaiden kansalaisilla oli
verrattain rajoitetut mahdollisuudet matkustaa maasta toiseen.
"Seurauksena oli tietämättömyyteen perustuvien ennakkoluulojen
yleisyys. Ihmiset eivät myöskään
oikein tajunneet nationalismin ja rasismin vahingollisuutta.
Vihamielisyyden kohteena olleilla etnisillä ja
kansallisilla ryhmillä ei ollut mahdollisuuksia puolustautua
poliittisella järjestäytymisellä tai ahdinkonsa julkistamisella
joukkotiedotusvälineissä. Vaikka Itä-Euroopan demokraattiset
liikkeet ovat yrittäneet kiinnittää huomiota rasismin
synnyttämiin ongelmiin, kysymys ei ole saanut osakseen suurta
kiinnostusta sen enempää kansanjoukkojen kuin intellektuellien
keskuudessa. Itä-Euroopan muista kansoista elätellyt
ennakkoluulot ovat myös voimissaan. Puolan ulkopuolella on yleistä
luonnehtia puolalaisia epärehellisiksi vetelehtijöiksi,
itäsaksalaisten epäillään helposti sortuvan fasismiin,
tshekkejä pidetään hienostelijoina ja unkarilaisia muuten
omituisina."
Näitä asenteita voisi pitää lapsellisina, mutta niissä
on vakavien konfliktien siemeniä. Nationalismin vastenmieliset ilmenemismuodot
ovat saaneet monet vetämään yhtäläisyysmerkin
nationalismin ja rasismin välille. Nationalismi-keskusteluun
suuresti vaikuttanut Benedict Anderson on sitä
mieltä, että rasismi ja anti-semitismi eivät ole johdettavissa
nationalismista. Anderson sanoo nationalistisen ajattelun
perustuvan kuvitelmiin kansakuntien historiallisista kohtaloista,
kun taas rasismi perustuu mahdottomaan unelmaan rodullisesta
jatkuvuudesta kautta vuosisatojen. Rasismi ja anti-semitismi ilmenevät
myös yleensä kansallisten rajojen sisäpuolella.
Ne eivät niinkään lietso sotaa ulkovaltoja vastaan kuin
sortoa omassa maassa.
Anderson varoittaa myös kosmopoliittisissa intellektuellipiireissä
suositusta ajatuksesta, että nationalismi on aina luonteeltaan
liki patologista ja että sen juuret ovat pelossa ja vihassa
muita kohtaan. Andersonin mielestä kannattaa muistaa, että
kansakunnat kykenevät myös innoittamaan ihmisiä rakkauteen, usein
syvästi uhrautuvaan rakkauteen. Hän sanoo nationalismin kulttuurituotteiden
runouden, romaanitaiteen ja musiikin ilmaisevan
tätä rakkautta tuhansin muodoin ja tyylein.
Sen sijaan pelkoa ja halveksuntaa ilmaisevat kansalliset
tuotteet ovat äärimmäisen harvinaisia.
ALBUM: Bring the music up and play 30 secs.
Tämä oli katkelma vuonna 1911 kuolleen liettualaisen säveltäjän
Mikalojus Konstantinas Ciurlionisin sävelrunosta
nimeltä Meri. Ciurlionis oli paitsi säveltäjä
myös taidemaalari, jonka nimeä ei Stalinin kaudella saanut
ääneen lausua.
Kansallinen kulttuuri on usein ollut luovimmillaan puolustautuessaan ulkopuolista sortoa vastaan, senhän suomalaisetkin hyvin tietävät omasta historiastaan. Kansallisen kulttuurin vastarinta saattaa olla myös luovuudessaan ovelaa. Irlantilainen kirjallisuushistorioitsija Declan Kiberd on kuvannut, miten irlantilaiset kirjailijat elvyttivät kansallista tietoisuutta käyttämällä hyväkseen englantilaista kulttuuria.
Karl Marxin yhteistyökumppani Friedrich Engels oli valittanut, että Britannian politiikan tavoitteena oli irlantilaisten tekeminen muukalaisiksi omassa maassaan. Kiberd sanoo Engelsin aliarvioineen irlantilaisten kyvyn hallita kulttuuria, jota käytettiin heidän hallitsemiseen. Oman kielensä menettäneistä irlantilaisista tuli englantilaisia etevämpiä englannin kielen käyttäjiä.
Nationalismi on siis vaikeasti analysoitava ideologia. Kuten professori Anthony Smith totesi, se muuttaa myös alati muotoaan. Parhaillaan Länsi-Euroopassa viriävät alueellisen nationalismin muodot ovat liittämässä keskusteluun kysymyksen kansalaisyhteiskunnan vahvistamisesta valtiorakenteiden kustannuksella. Eräät skotlantilaiset nationalistit luonnehtivat kansallismielisyyttään yritykseksi luoda autonomista tapaa hallita omaa lähiympäristöä ja kehittää nykyisiä kansallisvaltioita pienempiä ja sosiaalisiin epätasa-arvoisuuksiin herkemmin reagoivia yhteisöjä.
Tämä lähtökohta on kuin etäinen kaiku venäläisen anarkistin Bakuninin toteamuksesta, jonka mukaan jokaisella kansallisuudella on kiistaton oikeus oman luonteensa mukaiseen elämään. Bakunin oli sitä mieltä, että aggressiivinen nationalismi on aina keskitetyn valtiovallan aiheuttamaa.
Euroopan tämänhetkinen kehitys on nationalismin kannalta ongelmallista. Samaan aikaan kun kansalaiselämän tulisi avautua uusille rajat ylittäville yhteistyön muodoille, miljoonat eurooppalaiset etsivät identiteettiään vuosisatojenkin takaa periytyvistä etnisistä ja kansallisista perinteistä. Aiemminkin historiassa nationalismi on nostanut päätään nopeiden muutosten aikakaudella. On kuin ihmiset etsisivät turvaa kansallisesta identiteetistä liian nopeasti etenevien muutosten myllerryksessä.
Kansainvälisyyden ja kansallismielisyyden välisen
jännitteen vaikutusta tulevien vuosikymmenien politiikkaan
voi vain arvailla.